CHOKLAD!

Choklad är nog det bästa som finns enligt mig. Tänk er när man har varit ute och åkt skidor en kall vinterdag och gör sig en stor kopp med varm choklad och vispgrädde när man kommit in. Eller när man tar den första tuggan utav en nybakt kladdkaka! Det var riktigt längesen jag bakade kladdkaka nu. Det blir mest muffins eftersom det är enklast och snabbast. Hittade ett recept som jag ska prova på Arlas hemsida, de verkar supergoda!!

image288

Ingredienser


12 stycken

5 dl
vetemjöl
1 1/2 dl kakao
1 tsk bakpulver
1/2 tsk bikarbonat
2 krm salt
2 1/2 dl strösocker
3 ägg
125 g smält smör
2 dl matyoghurt

Fyllning:
250 g Kesella
1 dl florsocker
1 tsk vaniljsocker


Gör så här

Sätt ugnen på 200°. Blanda mjöl, kakao, bakpulver, bikarbonat och salt. Vispa socker och ägg pösigt. Vispa i smör och matyoghurt och rör ner mjölblandningen. Fördela smeten i 12 stora pappersformar eller en smord muffinsplåt. Grädda mitt i ugnen 16-17 min. Låt svalna. Smaksätt Kesella med florsocker och vaniljsocker. Skär ett strutformat hål i varje muffins. Lägg i fyllningen och sätt tillbaka "locket".
Tips Stora amerikanska muffinsformar i papper börjar man hitta i vissa affärer. Bland annat på Clas Ohlson, som också säljer per postorder.


De här verkar också jättelätta och supergoda!
image289

Ingredienser

ca 25 st

 

1 dl valnötter, ca 50 g
2 äggvitor
2 dl florsocker
125 g rumstempererat smör
1 dl florsocker
3 msk kakao
ev 1 msk konjak

 

 


Gör så här

 

Sätt ugnen på 175°. Mixa nötterna i en matberedare. Vispa vitorna till hårt skum. Vänd ner socker och nötter. Klicka ut smeten med en liten sked till 50 st små kakor på plåtar med bakplåtspapper. Grädda i nedre delen av ugnen 12 - 15 min. Låt kallna. Rör ihop smör, florsocker och kakao. Rör i konjak. Lägg ihop kakorna två och två med kräm emellan. Tips Godast nybakade men håller ?nt i kylen i en lufttät burk. Går även bra att frysa in.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0