Kladdkaka med cashew

Det är lördag och jag och guttarna jag bor med kände för lite gotta.. Så jag plockade fram Leila igen och gjorde hennes kladdkakerecept fast lite mer "Maddigt" med dinkel och cashew! =)

KLADDKAKA MED CASHEW

(1 kaka)


Med grädde och banan (jag saknar svensk grädde!!!)!


Du behöver:
50 g smör
½ dl matolja
2 ägg
2 dl strösocker
1 dl farinsocker
2½ dl mjöl (jag använde 50/50 av dinkel och vanligt vete)
4 msk kakao av god kvalitet
2 tsk bakpulver
1 tsk vaniljsocker
1 nypa salt
en näve cashewnötter
40 g 70% choklad
(smör och ströbröd till formen)

Gör såhär:
Sätt ugnen på 150 grader.
Smöra och bröa en springform (24 cm).
Smält smöret i en kastrull, tillsätt matoljan.
Vispa ägg, strösocker och farinsocker ljust och pösigt.
Rör ner smöret.
Blanda ihop de torra ingredienserna och vänd ner dem i smeten.
Hacka cashewnötterna grovt och vänd ner i smeten.
Häll ner smeten i springfrmen.
Stick i grovt brutna chokladbitar.
Grädda kakan i mitten av ugnen i ca 30 minuter. Våran ugn är kass så jag hade min inne i 40 minuter.
Prova med en sticka, kakan ska vara lite kladdig.


You're sweet like sugar!! ;)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0