Madde's tomatbröd

Jag är så stolt! Det här receptet är nämligen mitt helt egna! Mitt första egna brödrecept!
Varsågoda! =)

MADDE'S TOMATBRÖD
(8 mindre bröd)



Du behöver:
1 dl mjölk
2 msk olja
1 dl krossade tomater
4 msk tomatpuré
1dl kesella
ca 8 dl mjöl (jag använde fullkornsdinkel)
oregano
rosmarin
salt


Ingredienser

Gör såhär:
Smula jästen i en bunke.
Värm mjölken till 37 grader.
Häll mölken och oljan över jästen och låt lösas upp.
Mixa ihop krossade tomater, tomatpuré, kesella och rikligt med kryddor med en stavmixer.
Häll tomatröran ned i jästen.
Tillsätt mjöl, ca 7-8 dl så det blir en fin deg.
Jäs under handduk i en timme.
Baka ut till 8 mindre bröd.
Skär mönster i bullarna samt strö över frön och kryddor (jag hade linfrön, vallmofrön, oregano och rosmarin).
Jäs i 30 minuter till.
In i ugen i ca 12-15 minuter, 175 grader.


Efter första jäsningen                         Efter andra jäsningen


NJUUUUUUUUUT!! =)

Kommentarer
Postat av: NAISY- Anna i landet Upp och Ner

Det ska jag prova! :) Bra uppfunnet!

2009-08-13 @ 05:21:37
URL: http://naisy.blogg.se/
Postat av: carro

mm de ser gott ut!!

Sv. tex så plockar man dem 200 meter från våran lägenhet, hela skogen är full. så extra dålig av mej =( vi borde tagit en heldag här me bärplock!!

2009-08-13 @ 06:48:19
URL: http://coccoline.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0