Paella

Nog blev det paella idag allt!! =)
PAELLA
(4 portioner)
Du behöver:
½ gul lök
1 vitlöksklyfta
lite olivolja
2 dl långkorningt ris (jag använde risottoris, kan behövas mer ris om man använder "vanligt")
200 g hela konserverade tomater
ca 5 dl hönsbuljong (kokt vatten och en buljongtärning)
½ pkt saffran
salt
peppar
gröna ärtor (jag stavade rätt denna gång, erter är norska)
skalade räkor
grillad kyckling
musslor
crabsticks
Gör såhär:
Skala och hacka lök och vitlök.
Fräs dem i oljan i en stor gryta eller wokpanna utan att det tar färg.
Tillsätt riset och låt fräsa med en liten stund.
Häll på tomaterna och nästan all buljong (ca 4 dl).
Tillsätt saffran, salt och peppar.
Sjud i 30 min, rör om då och då och tilsätt mer vatten (buljong) om det behövs.
Skala räkorna och skär kycklingen i mindre bitar.
När 5 min återstår häll i ärterna i riset och rör om.
I med räkor, kyckling, musslor och crabsticks.
Låt allt bli varmt.
Servera med en god sallad och ett grovt bröd!
Jag använde mig av bladspenat, gurka, paprika och grovt speltbrød (grovt dinkelbröd) idag! =)

Kommentarer
Postat av: Mamma

Det ser gott ut, länge sen vi gjorde paella också, det får bli middagsmat imorgon

2009-07-15 @ 19:04:31
Postat av: Madde

Så bra att jag kan inspirera! Det var JÆTTEGOTT!!! =) =) Å jag har fortfarande en matlåda kvar hemma i kylen! =) Mumms!!

2009-07-15 @ 20:00:01
URL: http://bangboom.blogg.se/
Postat av: marwa

gud vad duktig du är på att laga mat!

2009-07-17 @ 12:05:34
Postat av: Madde

Jag førsøker i alla fall! Men paella är inte speciellt svårt att laga... =P

2009-07-17 @ 15:48:19
URL: http://bangboom.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0