Blåbär

I fredags drog jag och Krister ut i skogen för att plocka blåbär!

Det var strålande sol och riktigt mysigt även om jag blev förbannad på knotten och bromsarna ett tag. Jag började fundera på om man uppskattar skogen lika mycket om man inte är van vid den. Jag är uppväxt med att plocka både bär och svamp och även om det jag minns mest är skavsåren från stövlarna så är jag tacksam för att jag fått vara med om det. I fredags gick jag plockandes runt med värme i hjärtat och ett leende på läpparna i stort sett hela tiden. Men vad vet jag, det kanske var sällskapet som framkallade det också... ;)


Det tog inte lång tid innan våran hink var full med små, blå, goda bär. Vi tog med oss hinken hem till Krister och satte oss för att göra skitgörat, nämligen rensningen. Det är helt klart den tråkigaste delen av bärplockning men eftersom vi inte hade några mängder med bär gick det ganska fort. Vi fick ihop ca 10 småboksar med blåbär som vi fryste och resterande 5-6 dl bakade jag en dubbel sats smulpaj av. Pajen mumsade vi lite senare på tillsammans med Kristers mamma, pappa och dotter. Jag glömde av någon anledning att plåta pajen (helt bananas jag vet!!), men den blev jättegod. Signe var blårandig hela hon efteråt, så henne var vi tvugna att stoppa i baljan direkt efter. Ett bra betyg antar jag... =)



Kommentarer
Postat av: mamma

Blåbär är ett väldigt gott och nyttigt bär användbart till mycket! Du har varit med i skogen innan du kunde gå...med oss ,mormor, morfar och farmor alla hängivna naturen och vad den har att bjuda på! Glad att du förvaltar arvet!

2012-07-31 @ 07:26:25

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0