Rabarberpaj

Ikväll blev jag baksugen och slängde ihop en rabarberpaj, sockerfri och lågkolhydrat!


Inspirationen fick jag i en av Expressens bilagor, nya GI och hälsa som såldes nu i veckan. Jag blev positivt överraskad att en bilaga för 19 kronor innehöll så mycket intressant läsning och väldigt många bra recept. 

Det här receptet är till 4 minipajer, jag använde samma innehåll till en vanlig stor paj men såhär i efterhand skulle jag ha dubblat både satsen på botten och på fyllningen för att få en tjockare paj. 

Du behöver:
Botten:
3 dl mandelmjöl
1 ägg
50 g smör
½ dl stevia strö

Fyllning:
2 rabarberstänger (jag tog 4)
1½ dl grädde
½ dl stevia strö
1 krm vaniljpulver
2 äggulor


Gör såhär:
Sätt ugnen på 200 grader.
Blanda ihop alla ingredienser till botten och tryck ut degen i formarna (formen).
Ställ in i frysen i 10 min.
Förgrädda pajskalet i 10 minuter.
Skär rabarber i små bitar.
Koka upp grädde och lägg ner rabarber, stevia och vaniljpulver.
Ta bort från plattan och vispa ner äggulorna.
Häll fyllningen i pajskalet och sätt in i ugnen i ca 20 minuter.




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0