PT

Internet har krånglat rejält och jag har inte lyckats lägga upp inlägget om hur det gått med mina PT-timmar. Här kommer det!
Nu är dte faktiskt en vecka sedan jag hade mitt nadra PT-pass och jag
har fortfarande inte skrivit hur det gick.
Det var bara en 30 minutare och tiden flög iväg.
Vi körde benböj med stång, skiiitkul!! Vader. blans och kicka ut bak med vikt ovh utan vikt.

Onsdag den 7 mars, innan Stockholmsresan, hade jag mitt andra PT-pass. Det var bara på 30 minuter och tiden flög iväg.  Vi körde benböj med stång, vader., blans och kicka ut bak med vikt och utan vikt. TRX-banden fick sig ett besök med, överkroppen skulle trimmas i dem. Vi körde ganska länge på benböjen och jobbade på att förbättra min teknik. Jag tycker verkligen det är superskoj att träna den övningen!  



Ondagen efter, den 14 mars tränade jag med Åse-Line för tredje gången!

Jag mötte upp henne uppvärmd och klar, 5 minuters rodd och 5 minuters crosstrainer fick mig varm. Vi startade med marklyft. Men inte marklyft som man kör på Body Pump utan en variant där man böjer på knäna och får använda sig mer utav just benmusklerna. Grymt bra övning för hela kroppen. Jag hade ganska dålig teknik första omgången vi körde, jag "tappade" axlarna och "järnkorsetten" (alltså hållningen). Fjärde och sista omgången satt det ändå någorlund och jag var nöjd med att avsluta med 10 kilo extra på varje sida. Jag är lite osäker på om stången vägen 15 eller 20, ska ta reda på det asap.

Vi fortsatte vidare mot ryggdragmaskinen (underbara namn jag kommer på, eller hur?) Med 30 kilos belastning tränade vi (jag) baksida rygg, axlar och armar. Den har jag mekat med på egen hand förut men missat totalt den där viktiga detaljen som gör den ännu mer effektiv, nämligen att låsa axlarna innan man drar ner stången mot bröstet. Här kommer det GENIALA med en personlig tränare in, hon ger mig inte bara inspiration utan hon lär mig massa viktiga saker också. =)

Med 10 kilo på mina axlar fick jag sedan kliva upp på en bänk, först med högerbenet och sedan med vänster. Cirka 10 rep på varje ben, Åse Line fick sköta räkningen, jag hade all koncentration på att hålla balansen och att andas...  Pulshöjare, jamenvisst! Vi fortsatte med push ups, de gick inte alls lika bra den här veckan som förra. Hade jag träningsvärk efter allt shoppande i Stockholm kanske?! ;)

Nytt set! Ryggdrag igen, upp till 17 kilos belstning på benövningen och ny teknik för att bätte på mina push ups. Tredje setet fick jag slippa armhävningarna men hade samma belastning på de första två övningarna.

Sen gick vi bort till TRX-banden. Jag fick börja med att göra överkroppsövningen, alltså luta sig bakåt i vinkel och dra sig upp med hjälp av banden. Vi körde en benövning där jag stoppade in ena foten i TRX-bandet och sedan sköt det långt bakåt. Balans och styrka, riktigt najs övning när jag hittat balansen och tekniken och vågade lita på att bandet gjorde så jag inte ramlade. Sen gick vi back to basics och använde oss utav ett par ringar. Där fick jag hoppa upp och sakta släppa ner mig själv. Armar, armar, armar och såklart rygg!! Chins, here I come! ;) Detta set kördes 2 gånger. 

Vi gick in till lilla rummet på Elixia CC Vest. Där fick jag köra en magövning där man ligger på ett lutande underlag och pressar upp underkroppen snett framåt, bakåtvända crunch. Sen spände Åse Line fast en strikk (band) i ribbstolen och så fick jag hoppa in i det och träna baksida lår. Sned planka blev sista övning i det här setet och jag var kass. Jag skyller på att det var för att jag var så trött och svettig... ;) Dessa tre övningar kördes 3 gånger.

Avslutningsvis fick jag stå på 2 bosubollar (halvbollar) och göra knäböj medans hon kastade en medicinboll till mig. Styrka och en jäkla massa balans, den gillade jag starkt!!

55 minuter kändes som 15, WOW VAD EFFEKTIVT DET ÄR ATT TRÄNA MED PT!!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0