Vecka 40

Idag går jag in i vecka 40 i graviditeten. 

Enbart 6 dagar kvar till beräknad förlossning men det är relativt lugnt innuti magen. I söndags hade jag endel förvärkar men de lugnade ner sig natten mot måndagen. Sedan dess har jag bara känt lite "mensvärk", tryck och nån stöt, förutom Bebbens rörelser förstås. Det verkar inte som Bebben har någon större brådska ut till oss.

 
Igår var jag till barnmorskan och där konstaterades att allt såg bra ut. Fick som vanligt börja med att väga mig, 11 kilo har jag gått upp sedan inskrivningen. Men jag hade gått upp en par innan dess också så 13 kilo plus ligger jag på totalt. Det känns som en lagom viktuppgång, jag är så tacksam att det inte är 30 kilo plus. 

Sedan kollade vi blodtrycket som var 116/72, också bra. Hon kände så Bebben fortfarande var fixerad vilket den varit i över 2 veckor nu. Mätte magen, 35 cm visade måttbandet på och hjärtljudet på Bebben var 144. När hon skrev in alla värden i sin dator så visade programmet att jag följer min kurva som jag ska. Exemplarisk Bebbe! 

Enligt 1177 så kan vikt och längd variera mycket men bebisen väger i genomsnitt 3600 gram och är 51 cm lång nu. Jag tycker det ska vara trångt därinne och att det skulle vara mycket behagligare att få komma ut. Men som förstföderska är det ju vanligt att gå över tiden så vi får väl se när Bebben har lust att komma! 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0