Scones!

När Herman kom hem från barnehagen idag så hade han med sig scones hem. De hade bakat dem på barnehagen. Detta resulterade i att jag blev assugen på scones, så imorgon tror jag att det blir sconeslunch för mig! Ska sticka till affären tidigt imorgon och köpa mjöl, bakpulver å smör sedan blir det bakning.
Imorgon ska jag för första gången skjutsa barnen själv till skolan och barnehagen. Är lite nervös men dte går säkert bra. Nini ska på morgonmöte så Kristian ska hjälpa mig att få in barnen in i bilen. Hoppas verkligen det går bra! Herman är inne i en "mamma-period" och är super mammig. Jag får inte göra nånting, bara mamma. Så jobbigt, fast det brukar gå bättre när Nini inte är hemma. Jag har egentligen inte så svårt för att låta han få sina utbrott å jag klarar av att låta honom ligga och sura å gråta 10 minuter på golvet. Men Kalleman klarar dte inte, han kan inte låta honom vara. Skulle det vara bara jag å Herman så skulle det nog varit lättare på samma sätt som dte skulle vara lättare om det bara var jag och Kalleman.
Jag ska också hämta dem från skolan och barnehagen imorgon men det brukar gå bra. kan vara lite vanskligt att få med sig Herman till bilen men förra gången fick jag hjälp av en man som jobbade i barnehagen å då gick allt fint. Han kollar lixom gränserna på mig nu och är rätt tjurig. Hoppas det släpper snart för jag vet juh att hanh kan vara en riktig goskit! =)
SCONES!
scones

Du behöver:
2 ½ dl vetemjöl
2 ½ dl grahamsmjöl (eller vetemjöl)

2 tsk bakpulver

½ tsk salt

50 g smör eller margarin

2 dl mjölk, naturell yoghurt eller filmjölk

Gör så här:

Sätt ugnen på 250 grader.

Blanda mjöl, bakpulver och salt i en bunke. Skär matfettet i mindre bitar och lägg i mjölblandningen. Finfördela matfettet snabbt med en sked eller fingertopparna. Tillsätt mjölken/yoghurten/filmjölken och rör snabbt ihop till en jämn deg.

Dela degen i 2 delar och tryck med mjölad hand ut på ett bakplåtspapper till runda kakor, ca 15 cm i diameter.

Skåra med kniv i ett kors och nagga med en gaffel.

Grädda mitt i ugnen, 250 grader, i 12 - 15 minuter.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0