"Cookie Dough" proteinbollar

Minns ni proteinbollarna som jag skrev om förra veckan?

Ikväll gjorde jag dem igen, och nu tänkte jag skriva ut receptet med. Dessa är helt sockerfria, om man följer mitt recept till punkt och pricka så är det ca 42 kcal, 2g fett, 3,5g protein och 2,5g kolhydrat per boll. 

Idag hade jag inget sötningsmedel i, men man kan gott ha i en halv dl stevia om man ska ha dem som lördagsgodis. Sist så hackade jag 25g 86%-ig choklad som jag hade i smeten plus att jag smälte 25gram av samma choklad och rullade dem i det istället för kakao. Man kan variera dessa i oändlighet, ha i torkad frukt, bär, kaffe, kakaonibs, rulla dem i kokos mm. mm.  

Och för guds skull bli inte rädd för kikärterna, jag vet att det låter mysko men det är jättegott!!

5 sånna här godingar blev det ikväll



Du behöver:
En förpackning kikärter
30g proteinpulver
3 msk jordnötssmör
1 msk kakao
ev. ½dl stevia

Jag tog proteinpulver med cookies and cream-smak den här gången, sist använde jag choklad och det var godare.

Skölj kikärterna och ner med dem i en mixer


Måtta ner jordnötssmöret


och proteinpulvret


Mixa ihop till en deg (stavmixer går också utmärkt)


Rulla till 15 bollar, rulla dem i kakaon

In med bollarna i kylskåpet (eller frysen om du har bråttom) och vänta tills de blir lite kalla, sen är det bara att hugga in! Man kan även äta dem frysta...

Kommentarer
Postat av: mamma



Dom här bollarna var verkligen goda, söta läckra samt lite tuggmotstånd i dem också!

2012-05-31 @ 07:37:48
Postat av: lisa

Dessa skall jag prova idag! Låter skumt men jag får lita på dig =) / Lisa

2012-05-31 @ 14:56:22
URL: http://lisasgodbitar.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0