Ugnsbakad aubergine med köttfärsröra

Tänkte att jag lägger väl ut receptet på gårdagens middag när jag ändå håller på... ;)

UGNSBAKAD AUBERGINE MED KÖTTFÄRSRÖRA!
(4 portioner)

GI DAG FÖR DAG
(Ola Lauritzson och Ulrika Davidsson)
-
Du behöver:

2 stora auberginer

500 g köttfärs

1 gul lök

2 vitlöksklyftor

1 burk krossade tomater

2 tsk oregano eller basilika

Olivolja

Salt och peppar

125 g mozzarella (jag tog vanlig vitost)

-

Gör såhär:

Sätt ugnen på 200 grader. Dela auberginerna på längden och skär några snitt i den. Häll på olivolja, salt och peppar, ställ in i ugnen i ca 20 min.

Skala och hacka lök och vitlök. Häll olivolja i en stekpanna och bryn lök och vitlök tills de har fått färg. Lägg upp på ett fat. Bryn färsen i olivolja i några minuter.  Tillsätt lök, vitlök, tomatsås och kryddor. Låt koka i ca 15 minuter.

Ta ut auberginerna och fördela köttfärsröran på de fyra halvorna. Riv mozzarella och lägg på köttfärsen. Baka i ugnen i ytterligare 15 minuter.

-

Servera med en sallad och förvånas över hur gott det är!! =)


Kommentarer
Postat av: mamma

Oj vad det där såg inbjudande och gott ut!

2011-05-05 @ 16:30:57
Postat av: Madde

Svar mamma: Ja, det VAR jättegott!! =)

2011-05-05 @ 19:20:51
URL: http://bangboom.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0