Den här j*vla vikthetsen

På senaste tiden har det pratats mycket om vikt i "bloggvärlden".

Blondinbella la ut en bild från sin Bahamasresa där hon stoltserar med en kurvig kropp.


(bild från blondinbella.se)

Ungefär samtidigt har Kissie varit i Thailand där hon visat upp sin size zero midja.


(bild från kissies.se)

Att Kissie skapar diskussioner är inget ovanligt alls, men att inlägget där Blondinbellas bild ingår har fått över 1400 kommentarer är helt galet. De första kommentarerna är från läsare som tycker hon är vacker, kvinnlig och tuff som vågar lägga ut bikinibilder i dessa tider när man tydligen ska se ut som en spagetti. Efter bara ett litet tag kommer det upp fler och fler kritiska som tycker hon ser tjock och osund ut. En kille skriver "fan vad fet du har blivit". Det hela exploderar i en vild diskussion som fortfarande pågår. 

Många pratar om att det är ohälsosamt att väga för mycket och att Bella skulle vara hälsosammare om hon gick ner några kilon. Jag är helt övertygad om att det är sundare att se ut som henne än som alla size zeron. Kissie är extrem, jag pratar rent generellt om alla tjejer och kvinnor runt om i världen som bantar och svälter sig för att passa in. Här handlar det inte om de naturligt smala som är födda med en hög förbränning. 

Varför är det så svårt för oss att acceptera att alla ser olika ut?

För ca 3 år sedan bodde jag i ett kollektiv där vi var 3 stycken tjejer som vägde ungefär lika mycket, plus minus ett par kilon bara. Vi var ungefär lika gamla också men vi såg totalt olika ut. BMI borde verkligen skrotas men det kan vi ta en annan gång...


Förra veckan läste jag i en tidning att det var problem med ätstörningar i mellanstadiet. MELLANSTADIET?! Första gången jag blev medveten om min vikt var nog i 8an-9an nångång och jag brydde mig inte nämnvärt. Första gången jag började notera min vikt var väl runt 18-19, jag ville inte gå upp i vikt men hade inga större problem med den. När jag fick min första viktnoja var jag 20 år, då gick det rykten om att jag var gravid. Det var jag INTE och jag gick snabbt ner närmare 10 kilo. Jag har inte för mig att jag själv tyckte jag var "tjock" men det var förjävligt när människor kom och skulle känna på min mage och förutspå vilket kön det skulle bli osv. Idioter.... 

Fettma är ett stort problem här i världen och det finns galet många ätstörningar nuförtiden. Att inte ens Victorias secrets modellerna är perfekta det vet jag. Att kvinnorna på tidningsomslagen är retuscherade till 99,9% det vet jag också. Att leva på nån knäpp svältdiet är inte sunt, att äta socker varje dag är livsfarligt och att inte träna och röra på sig minskar din livslängd. Det här är självklarheter för mig, men tydligen så är det inte det för väldigt många i dagens samhälle. 

Jag tror det är dags att börja utbilda världen i sundhet!




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0