Maddes tomatsoppa

Här kommer ett till bra och snabbt recept när man har dåligt med tid.

Jag kom hem från skolan strax efter 4, väldigt hungrig eftersom jag inte åt något mellanmål på eftermiddagen. Vi har haft redovisningar på grupparbeten idag och mellisen fick helt enkelt skippas. Jag hade ingen lust att äta köttbullar till middag också och självklart hade jag glömt att ta fram fisken från frysen som jag hade tänkt äta egentligen. 

Så jag öppnade mitt skafferi och såg ett paket med krossade tomater med örtsmak. Aha, tomatsoppa!!


Du behöver:
½ gul lök
1 pkt eller burk med krossade tomater (eller passerade)
0,5-1 dl vatten
1,5 dl grädde
2 msk philadelphia
2 msk dijonsenap
ev. 1 grönsaksbuljong
svartpeppar och oregano

Gör såhär:
Hacka löken och fräs den glansig i smör och rapsolja
Häll på krossade tomater, vatten och grädde
Krydda, klicka i philadelphia, häll i senap och grönsaksbuljong
Låt puttra i minst 5 minuter

Om man vill ha en slät soppa så kan man endera använda passerade tomater eller så kör man med stavmixern en sväng på slutet.

Jag älskar att ha keso i tomatsoppa så självklart hade jag i en stor klick idag tillsammans med broccoli och ett ägg. Jag åt även en linfrömuffins till. Nu är jag mätt (nästan lite för mätt), glad och belåten. 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0