Aerobic!

image236

Okej....
Var på Aerobic idag, första passet för säsongen med en ny ledare. Hon var bra förutom när det gäller en sak... Hon var glad, pigg och peppande, en riktig sprallis men det hon saknade var TAKT!!!! HUR kan man sätta nån som aerobicledare som inte kan takt?!?!?
Jag ska försöka förklara för er som inte förstår er på takt (det behöver man inte kunna om man inte är instruktör...). I aerobic använder man sig av sk. "block" ett block består utav fyra stycken åttor (1 2 3 4 5 6 7 8). Man räknar alltså till 8 fyra gånger. Under dessa fyra 8or lägger man in steg. Ni som gått på aerobic fattar! Detta är inte svårt, det svåra är att i låtar så finns en bestämd takt. Du kan INTE börja räka på 1 när som hellst. Man måste känna det i musiken. Det som gör det ännu kruxigare är att man egentligen bara får räkna in på den första 1an utav de 4 (i blocket). Detta sistnämda kan vara lite klurigt men det är inte så jättenoga. Men som ledare ska man kunna höra detta och göra rätt 90% av tiden! Våran ledare idag började oftast på 5 (vilket är en lätt tabbe när musiken är i fyrtakt) men ibland började hon även på 2 och 6 (NEEEEEEEJ) å det kan inte accepteras! Jag klarar inte av att träna i fel takt. Jag har jobbat med takt flera timmar och flera dagar i veckan i flera år pga drillen. Jag kan inte dansa aerobic när takten är fel! Jag fattar inte mig på Ljusdals gymnastikförening som inte ser till att deras ledare kan takt?! Jag ger fasen upp hoppet om att kunna träna i Ljusdal snart.. *suck*

Kommentarer
Postat av: AKP

hmm shit ..
man tror ju nästan inte att det är sant ..
hmm det där borde dom ju verkligen få VETA!!
Skriv en insändare i Ljp :)

2007-08-22 @ 07:50:11
URL: http://akp.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0