ÅÅÅHHH!!

Jag är så svag för sånt här, tycker det är så himla fint! Jag får tårar i ögonen när jag läser om sånna här saker. Åh, älska aftonbladets artiklar om hjältar!


Nu har det livslånga klätternätet tagits bort från lekparken. "Det var modigt att Henrik kom. Han är en hjälte", säger Stina, 6. Henrik, 12, räddade henne i sista stund från att strypas när hon fastnat i nätet med sin cykelhjälm.

Henrik räddade Stina från att strypas

BODEN. 6-åriga Stina Ylinenpää tar fram en skyddsängel ur sin lilla handväska och håller den försiktigt i handen.

- Jag fick den av Henrik när han hade räddat mig. Jag brukar hålla den som en tursten så att det inte ska hända igen, säger hon.


Henrik Jonsson, 12, ser ut genom fönstret mot lekparken. Precis som han gjorde för ett halvår sedan.

Det var en vanlig torsdagskväll i maj. Henrik tittade upp från datorn. Först trodde han att Stina och hennes vän bara lekte. En halv minut senare tittade han igen. Det var ingen lek. Något var fel.

Vännen sprang runt, runt. I klätternätet hängde Stina - händerna sprattlade, hon var blå i ansiktet.

- Jag hörde Henrik skrika: "mamma, hon hängs, mamma hon hängs" samtidigt som han sprang ut, säger Christel Jonsson.

Stina hade sin cykelhjälm på. Hennes lilla kropp hade lyckats ta sig igenom hålen i klätterställningen, men hjälmen var för stor. Den hade fastnat och ströp henne långsamt.


"Hon var blå i ansiktet"

- Jag tänkte inte så mycket, jag bara gjorde, säger Henrik.

- Jag fick händerna runt hennes midja och lyfte. Jag vet inte hur jag lyckades. Allt gick så fort.

Hjälmspännet sprätte upp i Stinas ansikte, skrapade upp hakan och slog ut en tand.

- När jag kom ut var Stina alldeles blå i ansiktet och knäpptyst. Sedan började hon skrika. Panikartat, säger Christel.

Stina var chockad. Men vid liv.

Henrik och hans mamma letade upp den tappade tanden - så att Stina skulle kunna ge den till tandfen.

- Jag bara skakade efteråt. Ganska länge var det läskigt att sova. Jag tänkte så mycket på det som hänt, säger Henrik.

Samma kväll gick han och köpte en skyddsängel i porslin och gav till Stina. Sedan dess har ängeln sovit med henne. Varje natt.

- Jag brukar hålla den som en tursten så att det inte ska hända igen, säger Stina.

- Det var modigt att Henrik kom. Han är en hjälte. För han är modig och hjälper folk.

Efter olyckan gick Henrik till vaktmästaren. Tillsammans hjälptes de åt att ta ner det livsfarliga klätternätet.

- Jag var både ledsen och glad efteråt. På kvällen sa Stina: "Om inte Henrik hade varit där hade jag strypts, då hade jag inte legat här." Tänk om han inte hade varit där, säger Stinas mamma Helena.


"Viktigt att vara snäll"

Henrik plockar fram ett kort med en fågel på: "Tack för att du hjälpte mig. Kram Stina."

- Det är viktigt att vara snäll. Och hjälpa andra. Det är så en hjälte är, säger Henrik.



Efter dramat i klätterställningen fick Stina, 6, en skyddsängel i porslin av sin räddare Henrik. "Det är min tursten", säger Stina.

http://www.aftonbladet.se/svenskahjaltar/article1038770.ab

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0