Sverre 13 år!

Igår fyllde BygdøySaras ena barn Sverre 13 år.

Jag hade lovat att hjälpa till så vid halv 7 spatserade jag iväg mot Spetalens hus. SAra vart jätteglad över att hon slapp vara själv där tillsammans med två stressade vuxna, en sprallig 6 åring och en nybliven 13åring som inte ville hjälpa till alls...

När jag kom dit så hade de dukat upp 2 långbord med plats för 38 platser (38 PLATSER) där tallrikar, bestick, servietter och blommor var utställda på borden. 2 mindre, runda bord var även utställda, på dem skulle maten stå. Maten skulle dock inte ut än, först när gästerna kom vid 7-tiden var det fördrink, slush.
 
Jag och Sara började med att ställa ut flaskor med bon aqua på borden, en 50 cl (elelr är det 40?) vid varje plats. Precis när vi var klara och klockan var ca 10 i 7 så börjar dte åska och regna. Vi sprang som idioter för att få in alla saker i huset. Fyller man år på fredag den 13 så gör man... =P Eigil (pappan) var säker på att det var ett övergående regn eftersom det var blått runt omkring det svarta molnet som var över oss. Han gav det 15 minuter och trodde att det sedan skulle vara över, Tove (mamman) påpekade att vi bara hade 10 minuter innan de 37 gästerna kom...

Sverre och hans kompis som var där skulle börja göra fördrinkarna, slush är för er som inte vet isdrinkar. Sverre började ta bran mixern och dte var den minsta jag sett i hela mitt liv. Max 2 slush per omgång räknade jag ut att det MAX skulle bli... Jag undrade varför vi inte hade börjat med dem för länge sen... Tur i oturen så hittade vi inte kniven till mixern vilket gjorde att vi inte kunde göra slush. Istället bestämde vi (det vill säga Eigil) att vi bara skulle ställa fram drickan, isen och tillbehören (lime, annanas, syrup mm.) på ett bord så fick barnen försyna sig själva.
Barnen/tonåringarna började nu komma inspringande i huset, det regnade fortfarand elite emn började avta. Vid 10 över 7 ställde vi ut all dricka på altanen, det regnade då ytterst lite och kidsen ville ha sina fördrinkar. 
SNACKA OM KALABALIK! Ungarna slet å rev för att få sina drinkar, ni kan juh tänka er tonårspojkar som ska vara tuffa å ha allt i drinken eller göra 5 stycken fats bara dricka 1... SUCK!! Å pyttsan Eigil att det tog slut efetr 15 minuter, vi fick trycka in alla gäster i stuen (vardagsrummet) och Tove var inte direkt överlycklig över det.

Nu regnade det ytterst lite och jag och Sara toge n avrsin handduk och började torka av borden cok stolarna sedan var det bara att duka om igen. Maten kom ut och vi ropade ut alla i trädgården. Kalabaliken utbröt än en gång fast i en mildare explosion. Det var trängsel framme vid maten men inte så mycket söl och slask (TACK för det!!). Medans barnen satt "fint" i trädgården och åt i småregnet så plockade jag och Sara ihop efter fördrinken. Glasen, tallrikarna och besticken var inhyrda och vi böhövde inte diska den (ännu större TACK för det!!!) utan bara skölja ur dem och stoppa in dem i backar. Vi jobbade bra tillsammans och fick undan allt fort.

Sedan tog vi en varsin tallrik och gick ut för att spaka på cateringmaten. Det fanns kyckling, heta jumboräkor, vårrullspizzor, revbensspjäll, stora köttbullar å massa mer! Allt var såååååå gott! De heta jumpboräkorna var så goda så jag höll på att smälla av, jag åt faktiskt så jag nästan sprack!

Nu var dte dags för karaoke i trädgården å dte här var kul! Medans jag och Sara plockade undan efter maten så hade vi underhållning på hög nivå. Killar i målbrottet som sjunger karaoke, förlåt men jag skrattade så jag höll på att dö ibland!

Maten tog lite mer tid att plocka ihop eftersom typ ingen ätit upp allt på sin tallrik... Jag coh Sara gjorde ett "pås-system", det låg 3 påsar framme och en tallrikshållar. Vi tog en varsin tallrik, skrapade ner matresterna i den första påsen, slängde pesticken i den andra påsen, lade tallriken i tallrikshållaren och slängde de tomma bon aqua-flaskorna i den tredje påsen.

Efter karaoken var det disko, Sverre hade fått en egen DJ inhyrd och det var inte så att det var morbror eller nån de kände som lekte DJ. Nehej då! Det var en proffisionell DJ som även var radiopratare. Shit pommes frites!! Deras garage hade de mörklagt och så hade de byggt en liten scen därinne. Spotlights i olika färger och rök fanns också...
Innan jag coh Sara gick hem kikade vi in i garaget där det spelades en lugn låt för tillfället och då var det sån här ni vet "stel-som-en-pinne-vågar-jag-hålla-i-dig-tryckare" på g. Minnen från mellanstadiet kom upp kan jag lova! HAHA! Kommer ihåg att Daniel i våran klass var bäst på att dansa tryckare så alla tjejer ville dansa med han. Alla tjejer var cokså kär i honom då. Denna Daniel var ingen mindre än Daniel Söderberg.. Nu skrattar du va Sara Juhlén? =)

Innan vi gick hem tackade jag för maten och Tove och Eigil tackade oss för hjälpen. När vi gick mot dörren såg jag att Eigil höll i en 500lapp och tänkte att "weeee, vi kommer att få 250 spänn var! YES!!"... Han vänder sig mot oss och då ser jag att under 500lappen i hans han ligger en till. han delar påd en och ger oss en varsin 500lapp! Vet ni hur mycket pengar 500 kronor är för mig?! Min första reaktion var "Neheeej!!" Varpå Eigil ler stort och säger "Jo!". Jag tackade minst 3 gånger förmycket ocg skuttade hem lycklig som få! 

Detta är det flashigaste 13års kalas jag varit på! Kanske ett av de flashigaste över huvud taget, alla kategorier inräknat!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0