Att prata svenska i Norge...

Att prata svenska är inte alltid lätt...



När jag är på jobbet så är jag alltid automatiskt inställd på att "snakke norsk". Födelsedagskort heter bursdagskort, trädgårdsmöbler heter hagemøbler, blomkrukor heter blomsterpotter osv. Kunder blir bemötta med fraser som "bare hyggeligt", "dessverre, det er utsolgt" och "tusen takk". Till råga på att så är alla mina kollegor är norskar. Ni fattar att jag är väldigt inställd på att prata norska. 

När det kommer in svenskar så blir det alltid en konflikt i min hjärna. Jag kan helt enkelt inte prata svenska när jag är på jobbet...
 
Idag ringde det en man ifrån Hillerstorp (säljer trägårdsmöbler mm.) i Sverige. Det som var så otroligt kul var att varken han eller jag kunde prata svenska med varandra. Hans mobiltelefon ringde under vårat samtal varpå han säger "Unskyld.. eller ursäkta!" och jag kom inte på vad glassplate heter på svenska. När jag sen skulle förklara att glas-skivorna  var sönder så sa jag att de var "knust" för jag kom inte på det svenska ordet.

Kan man glömma sitt modersmål?!

Kommentarer
Postat av: AKP

DE kan man absolut göra! Räcker med att jag är i Norge en helg så både tänker ja och pratar på norska!

2009-06-09 @ 18:47:31
URL: http://akp.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0