Turist i egen by

Idag har jag lekt turist i Oslo!

Jag drog med mig Lina, André och lilla Emilie som Lina är personlig assistent åt till Rådhuset där Oslo kommun och visitOSLO idag delades ut gratis Oslo pass. Med det får man gratis inträde eller rabatter på vissa museer, attraktioner, sightseeingoperatörer och restauranger. Eftersom att Emilie var med så gick vi till Oslo Reptilpark där vi kikade på ormar, ödlor, kameleonter, fiskar och så vidare. Det fanns ett gäng suuupersöta små dvärgsilkesapor där som jag hade god lust att ta med mig hem. Det var jättemycket folk inne på reptilparken så det blev inget långvarigt besök där.


Ödla

När vi skulle fortsätta var vi lite osäkra på vart vi skulle gå, till slut bestämde vi oss för Naturhistoriska museet. Där var det både en zoologisk avdelning och en geologisk. Det går verkligen inte att jämföra med Stockholms motsvarighet men det var spännande ändå. 


Jag och dino


Lina och dino


André och dino

När vi kikat igenom museet var vi alla trötta och vi bestämde oss för att avsluta dagen där. De flesta attraktioner stängde klockan 16 idag och vi hade ändå inte hunnit med något annat än Munch-museet som låg alldeles bredvid. Då lockade mat och soffmys mer denna gång. =)

Det som är synd är att vi inte hann med är Kon-Tiki museet. Det handlar om Thor Heyerdahls världsberömda expeditioner till nord- och sydpolen. Där finns bland annat ett orginalskepp från en av hans resor. Jag tror att det är ett av de mest sevärda museerna här i Oslo. Med tanke på det så var det säkert väldigt många som var där just idag och det är säkert mer värt att faktiskt betala och åka dit en dag då det är mindre befolkat.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0