Personlig tränare

Idag hade jag mitt första pass EVER med en personlig tränare...

Första gången man är på Elixia får man en genomgång med en tränare, då går man också igenom några övningar och om man vill får man ett träningschema. Det där schemat tror jag att jag kikade på två gånger innan jag sket fullständigt i det.  

När man anmäler sig i Elixia så ingår det två stycken PT-pass, den första är på 45 minuter och den andra på 30. Dessa har jag inte tagit ut trots att jag tränat på Elixia i ca 4 år. Förra veckan fick jag tummen ur röven och bokade ett pass med en tjej som heter Åse-Line (uttalas Åseline), idag klockan 17:30 skulle vi mötas upp.



Vi startade inne i ett litet rum där jag fick börja med att berätta lite om vad jag ville få ut av dessa timmar. Som jag ser det så tränar jag mer än de flesta och jag är jäkligt duktig på att gå på pass som spinning och zumba samt att löpträna. Det jag är mindre bra på är styrketräningen. Visst masar jag mig iväg på ett och annat pass Elixia Power (Body Pump), och ibland så sitter jag och gnekar i träningsmaskinerna men jag känner mig väldigt osäker och rädd för att göra fel vilket kan innebära att man blir feltränad eller till och med skadad. 

Åse-Line skrev så pennan glödde och hon verkade förstå vad jag ville få ut av henne. Hon undrade om jag hade tänkt ett steg längre och ville träna mer med henne efter dessa 2 gånger och det hade jag redan bestämt att jag skulle så vi har bokat in 11 PT-pass de kommande 9 veckorna. 

Vi begav oss ut i gymmet och jag fick värma upp med 5 minuter på roddmaskinen. Jag tog mig 1000 meter och det var tydligen bra som uppvärmning. Eftersom jag har lite problem med mitt ena knä så är roddmaskin att föredra framför crosstrainer och löpband. 

Vi körde igång med benböj med stång, 2 sett med 12 rep avklarades. Åse-Line tyckte att jag hade bra teknik och såg stark ut så hon hängde på 5 kilo extra på var sida, stången väger 20 så det blir 30 det. 1 sett till med 12 och sedan fick jag köra push ups. En ny variant där jag stog i bred position på tårna, saaakta skulle man sänka sig men jag fick lägga mig ner mellan varje. 2 omgångar av dessa, ingen aning hur många det var... ;) Sedan 1 omgång till med 30 kilo benböj och avslutningsvis en vända till med push ups men nu mot en stång.

Vi gick vidare mot TRX-banden. Där fick jag luta mig bakåt och dra mig upp och fram (det är inte alltid så lätt att förklara). Sen fick jag ta banden under armhålorna och trä tummen igenomhandtagen, sätta mig ner på huk för att sen hoppa explosivt frammåt. Svårt men jag kände det verkligen i benen. Dessa 2 övningar gjorde vi 3 sett av. 

Sen var det dags för att svinga en kettlebell rakt ut, rakt fram, 10-12 rep. Jag fick stutsa en medicinboll åt sidan in i väggen 20 gånger åt båda hållen. Sen utfallssteg på en tjock matta, 10 på var sida. Allt detta tre gånger.  

Det var så galet KUL (!!!) att träna med en PT, VARFÖR har jag inte gjort detta tidigare?!

Jag eftersvettades som en gris, och endorfinerna flödade. Skuttade runt och var överlycklig. Jag var så inne i mitt eget rus att jag höll på att glömma bilen där... ;) 

Nästa pass är om en vecka, samma tid, samma plats, jag längtar!

Kommentarer
Postat av: Maria

Vad kul ! Skulle också vilja testa en PT ... bara för att få lite extra kick & inspiration!!

Men det kostar ju så mycket ... Kanske man ska önska sig det när man fyller år, kan ju räcka långt med 2 PT-pass till att börja med ...

= )

2012-03-01 @ 20:32:51
URL: http://mariasfavoriter.blogg.se/
Postat av: carro

PT är något jag definitivt ska spara ihop pengar till. Ge träningen en rejäl skjuts framåt! Jag styrketränar mest, men det är alltid bra med hjälp, tips o råd. Resultaten kommer nog rätt mycket snabbare också!

2012-03-03 @ 11:39:42
URL: http://myway.spotlife.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0