Femte PT-passet

I fredags mötte jag upp Åse Line för min femte PT-timme...

Vi startade med knäböj. Tekniken kändes bättre än någonsin denna gång. Det tyckte tydligen Åse Line också för hon lastade på mer och mer för varje set. På det tredje hade jag 50 kilos belastning. Det som är så bra är att min PT har en ipad med sig under hela passet där hon skriver in vad jag tar för vikter och hur jag utvecklas. Så vi kan lätt som en plätt se vad som sker i min träning och hur fort resultaten kommer. 

Mellan knäböjsseten fick jag köra vader. Tydligen är mina vader rätt starka för jag fick avancera till att göra på en fot i taget istället för att köra båda samtidigt. 20 repetitioner på varje sida. 

Vi gick vidare till överkropp. Först sittande axelpress med hantlar. 7 kilo fick jag första omgången men tog 6 kilo de två sista eftersom det var en aning för tungt. Andra övningen i setet var att ligga på en bänk och göra tricepspress. Jag började på 8 kilo, höjde till 9 och höjde en gång till så det blev 10. Tredje övningen var med gummiband. Jag stog och höll i på ena sidan och Åse Line höll emot en bit ifrån. Så fick jag föra armarna från att ha 90 graders vinkel rätt ut till att dra bortåt åt sidan. 10-12 sånna och sedan fick jag göra samma övning fast dra uppåt istället. Sist skulle jag hålla armarna så stilla jag kunde i 90 grader medan hon röck 10 gånger åt sitt håll. Övningen med gummibandet körde vi "bara" 2 gånger. Sinnessjukt jobbig övning!

Vi fortsatte med framåtlutad rodd, en övning som jag gillar mer och mer, jag hängde inte helt med hur mycket vikter som hängdes på här. Jag gjorde bulgariska utfall med ena foten vilandes på en stång och 5 kilo vardera i händerna. Övning nr 3 i det här setet var magövning med hjälp av bosuboll. Man står som på bilden nedanför och drar först upp ena benet åt sidan, vinklar in det mot magen, vinklar ut igen och tillbaka. 

Vid det här laget så kände jag mig ganska trött, vi körde hårt! Så när Åse-Line med ett retsamt leende på sina läppar frågade om jag visste vad crossfit var så dog jag litegrann. Det jag vet om crossfit är att man tränar styrka och kondition under hög intensitet och med kroppen som verktyg. Åse-Line ville att jag under 20 sekunder skulle hoppa upp i ett par ringar och saaaakta släppa ner mig själv, nästa 20 sekunder skulle jag göra burpees och sedan 20 sekunder med armhävningar på tå.....................

Jag höll på att DÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖ! Vi gjorde detta i 2 omgångar, enda skillnaden var att i omgång nr 2 fick jag använda en maskin istället för ringarna, jag är kass på ringarna! När andra omgången var över låg jag på golvet och andades som en galning medans Åse Line skickade vattenflaskan till mig. 


Burpees

Med några minuter kvar av min timme så gjorde vi en till magövning. Vi satt brevid varandra och skickade en 4 kilos medisinboll fram och tillbaka mellan oss. När vi skulle byta sida så fick jag sitta kvar med bollen i luften och spända magmuskler medans hon flyttade på sig, ingen vila här inte. 

Det här var helt klart det jobbigaste passet hittills. Jag var superladdad inför och det är jag väldigt glad för. Om jag hade haft en dålig dag hade det här varit förjävligt men istället blev det ett riktigt peppande pass. Jag känner mig redan starkare och mycket mycket säkrare vad gäller teknik, övningar och maskiner. I morgon (måndag) har jag mitt nästa pass och det är mitt enda denna vecka. Jag känner dock att jag nu är såpass säker att jag faktiskt kommer köra ett styrkepass till (eller kanske 2) själv. Jag frågar mig själv ännu en gång, varför har jag inte gjort det här tidigare?! =)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0