I love the burn

Möte nummer 5 med Åse Line har ägt rum!

Hon visste att jag skulle iväg och träna boxing senare på kvällen och var därför relativt snäll mot mina armar. Vi startade passet med marklyft. Jag har svårt för tekniken där och böjer inte tillräckligt på benen, glömmer att skjuta ut rumpan och tappar axlarna. Men övning ger färdighet och på det tredje och fjärde setet gick det betydligt mycket bättre än de två första. Vi startade de första två seten med 25 kilo och gick upp till 30 på de sista. Anledningen till att vi körde fyra set istället för tre var alltså för att min teknik var ganska dålig de första. 
Mellan seten fick jag köra två omgångar med vader och ett med axlar. Jag hade en tvåkilos hantel i vardera hand och förde dem fram, ut, ner, ut åt sidan, fram ner ett gäng gånger, cirka 10-12 skulle jag tro.


Marklyft

Vi fortsatte med bänkpress. Först med "bara" stången som väger 20 kilo. Där har jag tydligen bra teknik för hon lastade på 10 kilo til. Jag var ganska darrig i överkroppen efter att tre set med 30 kilo var avklarat. Mellan seten fick jag träna axlar med gummiband. Man håller i lite bredare än axelbrett och för armarna rätt ut åt sidan, det är jobbigare än man tror...  2 sånna set blev det och det sista med mage. Jag låg på en bänk och pressade upp rumpan i luften.


Bänkpress

Vi skuttade sedan ner på undervåningen för att fortsätta i kabelmaskinen. Där fick jag köra axlar, samma övning som med gummibandet fast med kablarna. Sen en benövning, man står på ett ben och för det andra bakåt medans man för armarna framåt. En väldigt balanskrävande övning, idag gick den riktigt bra! Tillbaka till kablarna för att köra bröst. Benövningen gjorde vi 2 gånger och resten 3.

Vidare mot axelpress med 6 kilos hantlar. Sen fick jag göra enarmsrodd med 8 kilos hantel. Man står med ena knät på bänken, ena foten i golvet, ena armen på bänken och "drar" upp hanteln. Sen fick jag sitta på en pilatesboll och lyfta motsatt arm och ben, balans och core! Setet avslutades med korsryggsrullning med en 6 kiloshandel. Allt detta kördes 3 gånger!

Enarmsrodd (fast jag stod med ena knät på en bänk)

Avslutningsvis kom min vän medicinbollen fram, Åse Line stod på min ena sida och kastade den till mig, jag skulle rotera, nudda den vid golvet och kasta tillbaka. Ca 12 repetitioner på varje sida. Åse Line töjde också ut min rygg, jag är tydligen rätt mjuk i ryggen, det kanske kompenserar mina stela ben...



Känslan när jag var klar var "MER!", och tur var väl det eftersom att två timmar senare startade mitt boxingpass tillsammans med Lina. Jag var inte alls trött även om jag kände att kroppen var lite sliten när jag stod och matade slag. Nu däremot är jag trött och mina axlar värker. Jag misstänker att jag kommer ha grym träningsvärk både imorgon och på onsdag. Men det betyder faktiskt bara att jag gjort nått vettigt, och utmanat mig själv! Det här med att köpa PT-timmar är den bästa investeringen jag gjort för mig själv någonsin. Jag fortsätter att fråga mig varför jag inte gjort det här tidigare. Men bättre sent än aldrig!! =)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0