Uvbergs bröd

Första veckan i skolan bjöd våran lärare Kristina på ett supergott (!) bröd..

Nu har jag fått receptet på det här underbara brödet och bakat det!


Har ni lust att pröva så behöver ni det här:

(2 limpor)
1 liter naturell yoghurt
2 dl solroskärnor
2 dl rågkross
5 dl vetemjöl (jag tog fullkorns dinkel)
5 dl grahamsmjöl
1 dl vetekli
1 dl linfrön
1/4 bikarbonat
2½ dl bröd- eller mörk sirap
1 tsk salt
Solroskärnor, pumpakärnor och linfrön till garnering
Jag hade även i 100 g torkade fikon


Gör såhär:

Sätt ugnen på 180 grader
Blanda ihop alla ingredienser till en jämn smet
Täck två avlånga brödformar med bakplåtspapper (lättare att få loss bröden)
Fördela smeten i formarna
Strö på kärnor och frön
In i ugnen i ca 40 minuter

NJUUUUUUUUT! =)


Kommentarer
Postat av: mamma

Det ser supergott ut, måste bara pröva att baka det..kanske det passat till ärtsoppan jag ska koka idag!

Svar: Typ det bästa bröd jag smakat! =)
Madde

2012-10-16 @ 08:58:25

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0