Lax- och sparrispaj

Igår bjöd vi över min mamma och pappa på middag.

Det var Signes förslag och jag tyckte det var en väldigt bra idé. Jag börjar bli väldigt uttråkad av att gå hemma och när man får någonting att göra går dagarna mycket fortare. Så igår slängde jag ihop en riktigt god paj med inspiration ifrån Jennys matblogg

Lax- och sparrispaj
Du behöver: 
150 g smör
3 dl mjöl 
2 msk kallt vatten 
paprikapulver

200 g varmrökt lax
1 pkt sparris
1 liten purjolök

3 ägg
3 dl grädde
fryst dill
salt och peppar

riven ost 

Gör så här:
Sätt ugnen på 225 grader (varmluft 200 grader).
Mixa ihop pajdegen, jag använde hälften vetemjöl och hälften dinkel.
Ett tips är att ha i lite paprikapulver i pajdegen, det blir supergott!
Tryck ut degen i en pajform, nagga och ställ in i frysen i 20 min. 

 
Under tiden hackar du sparris och purjo, spara 6 hela sparris till dekorering.
Stek dessa mjuka i en stekpanna tillsammans med en klick smör. 

 
Vispa ihop äggstanningen.

 
Förgrädda pajskalet i 10 minuter innan du fördelar sparris- och purjoröran och laxen däri. 
Dekorera med de hela sparrisarna. 
Häll över äggstanningen och slutligen toppa med riven ost. 

 
Grädda i ca 20-30 minuter tills pajen fått fin färg. 

Servera tillsammans med en god sallad och en krämig sås. Jag gjorde en enkel men supergod sås på creme fraiche, chilisås och peppar som passade ypperligt till. 
 

Kommentarer
Postat av: mammma

Väldigt god vårpaj pappa och jag blev bjuden på den var så smakrik med sparris och lax. hoppas du spinner på dina tankar om att ha något eget med "lite allt möjligt i" Kramar <3

2015-05-14 @ 14:02:13

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0