Min helg i Norge!

En helg i Oslo!
I helgen som varit har jag varit i Oslo och hälsat på familjen jag ska jobba hos. Pappan var tyvärr inte hemma, han var i Italien och seglade i VM (!!!).



Jag begav mig iväg klockan 8 på fredagsmorgonen och var framme i Oslo ungefär klockan 16:30. jag vart glatt överraskad av trafiken i Oslo. De är MYCKET lugnare där än i Sverige. De tutar inte, de kör inte om och de ligger inte i baken på en! Detta gjorde att jag vart mer avslappnad och kunde konsentrera mig på att köra rätt väg istället. Jag hade såklart GPS för annars hade jag ALDRIG hittat, speciellt inte eftersom jag åkte helt själv!!

När jag kommer fram till familjens adress möts jag av ett väldigt vackert hus och 2 barn på balkongen som skriker "Hei!! Är du Madeleine?" Mamman, Nini, kom ut och mötte mig och visade mig "mitt" rum. Karl Kristian, som också kallas Kalleman, visade mig sedan runt lite i huset. Bland det första han berättade var att deras förra praktikant, Elin, pratade svenska när hon kom och norska när hon åkte. Han trodde att det skulle bli så med mig med. Sötnöten!! 

   

Jag hade med mig en varsin present till dem och Kalleman var först med att öppna sin. "Mamma mamma! Det är en fotbollsdräkt!!" De vart väldigt glada för sverigedressarna som de fick. nini fick ett paket med 3 ljus och servetter i, hon blev också glad.

             

Jag, Kalleman och Herman gick ut och cyklade och lärde känna varandra lite medans nini lagade middag. Såååå söta pojkar! Lättroade är de också som tur är!! "Se på mig, se på mig!!" ropade de medans de cyklade runt deras segelbåt Melkersen.

Efter middagen badade pojkarna och sedan var det godnatt! Det tog högst 20 minuter att lägga båda pojkarna vilket passar mig perfekt. Barn som är svårnattade är så jobbigt! Efetr att pojkarna somnat pratade jag coh Nini lite sen fixade vi igång TVn på mitt rum´. Jag kollade lite på TV sen somnade jag klockan 11, jag var trött!!

Jag vaknade lite efter 8 på morgonen på lördagen när jag hörde röster från köket ovanför. Jag tog en dusch sen gick jag upp och åt frukost med familjen. På förmiddagen åkte NIni och handlade medans jag vaktade Kalleman och Herman. det gick superbra! Vi spelade tennis och cyklade och de saknade inte sin mamma ett dugg. Trodde de skulle bli lite kinkiga när hon gick men inte då!

Kalleman hade 2 kompisar som firade bursdag (födelsedag) och skulle till "hoppeloppeland" (haha!) klockan 2. Så på eftermiddagen var det bara jag, Nini och Herman. Vi åkte bil genom Oslo och Nini visade mig runt där och på Bygdö där de bor. Hon visade också vart de ska flytta, Snaröya.

När det började bli kväll slängde Herman ur sig dagens citat:
"Är det lördag idag?!?
Får vi gotteri idag!!"

Det som är så sjukt sött med denna kille är att när han blir upp i varv så slår han ihop händerna. detta är så sött så det är inte klokt! Det gjorde han när han sa detta. Han var överlycklig över att få lördagsgodis.

På lördagkväll hjälpte jag Nini att natta Kalleman. Han vart först lite purkis för han ville inte höra en svensk saga efter jag erbjudit mig att försöka läsa på norska blev han glad. Först läste vi Sune, vilket gick ganska bra. Jag missade på några ord men då rättade och hjälpte Kalleman mig. När vi sen skulle läsa en annan bok vart det svårare, natteboken eller nått liknande hette den och bestod av rim på norska. RIM! Å det var ganska sbvåra rim så jag vet inte hur många gånger jag läste fel. Till slut orkade inte Karl kristian rätta mig längre.. *skratt*

När barnen var nattade åkte jag iväg till min släkting Wigdis som också bor i Oslo. Jag och Wigdis kvällsfikade, kollade på bilder och pratade till klockan 12 sen gick vi och la oss. På söndagen klockan 12 påbörjade jag min hemfärd till Sverige. Det var med blandade känslor jag åkte hem. jag ahde kunat stanna faktiskt, samtidigt som det var skönt att åka hem och förbereda sig inför nästa gång då jag kommer stanna i Norge hos familjen Nergaard betydligt längre.. =)

(Min blogg är inte samarbetsvillig och jag får inte in resten av bilderna... Finns fler bilder på bangboom.bilddagboken.se)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0