Hur äter jag?!

Igår på Maddie's Training skrev jag om att jag hittat mitt vinnande koncept.

Jag äter enligt GI-metoden fas 2 vilket innebär bort med alla snabba kolhydrater men jag välkomnar de långsamma (mer om hur GI fungerar har jag skrivit om här). Eftersom jag rör på mig i stort sett varje dag och gillar att träna hårt så behöver min kropp kolhydrater. Jag är heller inte överviktig och även om jag vill tajta till kroppen lite till så har jag inga planer på att banta. Det behöver inte gå fort utan det får helt enkelt ta den tid det tar, jag har ingen brådska. 

Hur ser då en bra matdag ut enligt mig? 
Jo, det tänkte jag visa er genom att visa ungefär hur jag äter. Jag är oerhört känslig när det kommer till lågt blodsocker, får jag inte mat blir jag grinig, trött, less, får ont i huvudet osv så för mig är det väldigt viktigt att äta bra mat regelbundet. 

Här kommer alltså en matguide till mitt kosthåll. Alla små bilder är klickbara och tar er till blogginlägget/receptsidan där jag skrivit om dem. Varsågoda!!

Till frukost är havregrynsgröt just nu en favorit. Kokad på vatten, mjölk eller tevatten, med sojamjölk, vanlig mjölk, keso eller kesella och toppad med bär, frukt, frön och/eller nötter samt ALLTID kanel. Det jag gillar med gröt är att den går att variera i all oändlighet. 

Gröt toppat med jordgubbar och mandlar med mjölk till

                     

Beroende på hur tidigt jag äter frukost så tar jag ofta ett mellanmål mellan den och lunchen. Äter jag exempelvis frukost kl 9 och lunch kl 12 är det inte nödvändigt medans om jag äter frukost kl 6 och lunch kl 12 är det jätteviktigt för mig. Här är jag oftast inte hungrig utan det är enbart för att hålla blodsockret i styr. Det kan vara allt från ett par matskedar keso, ett ägg, lite kvarg med bär, en frukt, ett par skink- eller kalkonrullar eller en bananplätt med bär och kesella.

Ett par skedar keso på förmiddagen räcker gott åt mig

          

 
Lunchen är min svaga länk. Här är jag nästan aldrig hungrig men jag vet att jag egentligen är det. Det låter kanske lite knasigt. Jag skulle lätt kunna vara utan mat fram till klockan 14 men då skulle jag sluka allt i min väg istället. Lunchen äts mellan 12-14 och är oftast en lättare måltid och bestär väldigt ofta utav rester och en sallad. Sen är jag löjligt förtjust i sushi och "syndar" då och då med att äta det. Sushi innehåller både vitt ris och en hel del socker så det är absolut inte en GI-rätt. Även solen har sina fläckar... ;)


Köttfärsbiffar med keso, salld och ett grovt hembakat bröd

                        

Sedan kommer vi till den viktigaste måltiden på hela min dag, det är här jag bromsar och stoppar min sockertrigger! Mellanmål nr 2 är fruktansvärt viktigt för mig. Äter jag inget mellan lunchen och middagen så blir jag till 90% chans sugen på något onyttigt på kvällen. Det har tagit mig flera år att inse detta men så är det. Blir jag hungrig på eftermiddagen så speglas det igen på kvällen. 
Här äter jag lite mer än vad jag gör på mellanmålet på förmiddagen. En kopp med naturell, fet yoghurt (Arlas ekologiska är uuuuunderbaaar) och/eller kvarg med bär, frön och nötter är en klar favorit. Ägg fungerar alltid och ibland lyxar jag till det med ett grovt bröd med tonfiskröra på.

Grovt bröd, spenat, tonfiskröra, tomat och citronpeppar plus ett glas mellanmjölk till

                                             

Nu är det dags för middagen. Här äter jag hemlagad husmanskost men med bättre tillbehör. Jag föredrar mathavre, fullkornsris, blomkålmos och grönsaker istället för de vanliga vita ris- och pastavarianterna. Potatis äter jag ibland men då alltid den från igår, så den har ett lägre GI-värde. En räddare i nöden är mina älskade frysta grönsaker. Just nu har jag en blandning i frysen med blomkål, broccoli och morötter. Det tar 3 minuter att tillreda dessa i mikron. Man slänger helt enkelt in dem i en matlåda, kör 1 och en halv minut, skakar om lite, och kör resten av tiden. KLART! Jag kan även påpeka att Signe, 2 år, också älskar dessa. 
Just nu äter vi mycket nötkött eftersom att svärfar är jordbrukare och har just kossor. Det finns alltid köttfärs och köttbitar här hemma. Jag tycker också otroligt mycket om fisk, jag tycker det är gott och jag mår väldigt bra av det. Det händer att jag har "fiskveckor", då jag enbart äter fisk i en hel vecka. Ja, jag är lite knäpp.. ;)

Mozzarellagratinerad falukorv med mathavre och spenat

        
 

På kvällen är det dags igen, mellanmål nummer 3. Det här är väldigt likt de andra mellanmålen. Är jag bara lite småsugen kanske det blir en klick kesella med bär och är jag mer hungrig så kan jag ta en tallrik med fil och bär/frukt samt en tonfisk- eller äggmacka. 

De dagar jag tränar på gym dricker jag också proteindrink. När man tränar är det viktigt att äta direkt efter man tränat, max en kvart efter. Jag suger därför i mig en proteindrink och ibland äter jag en frukt till också. 

Kommentarer
Postat av: Carro

Det hembakta brödet ser smarrigt ut, recept? :)

Svar: Just det där är köpt på Janssons bageri i Ljusdal..
Madde

2013-04-27 @ 12:02:43

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0